lördag 18 augusti 2012

Tips för att slippa skolångesten!


Ny årskurs, nya snygga skolsaker!

Om det är något som jag älskar med att börja i en ny årskurs så är det att shoppa nya fina skolsaker. Dra  till närmsta shoppingcentrum och köp saker i din stil. Jag ska förstås köpa rosa grejer, hihi. 
Tips 1: Köp färgglada och roliga grejer, det gör en gladare när den gråa hösten kommer.
Tips 2: Använd en riktig almanacka istället för att skriva upp alla läxor och prov på mobilen bara. Typiskt oss tonåringar. I en almanacka så får man bättre översikt på sina uppgifter och kan planera veckan bättre enligt mig. Om du har eller ska skaffa en almanacka så skriv upp alla dina skolmåsten men också det du ska göra på din fritid, på så sätt kan du se fram emot det lättare. Men skriv också upp på mobilen så du verkligen kommer ihåg allt. Ett tips är också att skriva med färger, smileysar och så vidare i almanackan så blir det roligare.
Tips 3: I åttan så började jag att använda ett block med flikar och det var sjukt bra. Jag hade alla ämnen i ett och samma block och slapp hålla koll på flera block. Jag köpte mitt på Clas Olssons för kanske tjugo spänn och det fanns till och med en matteflik med rutiga papper. Awsome!

Lägg upp dina mål för den nya terminen

Det brukar jag bli taggad av iallafall. Skriv upp vad du vill lyckas bättre med den här terminen och hur du ska lyckas med det. Som jag, jag vill till exempel bli bättre i engelska och NO genom att plugga lite extra i dom ämnena och verkligen lämna in allt. När det har gått en bit in på terminen ska jag också fråga mina lärare hur det går för mig. Om det går bra så är det bara att jobba på i samma takt, om det går tvärtom ska jag öka takten. Att ha kontakt med lärare är jätteviktigt för ett bra betyg/ omdöme, genom det så visar du läraren att du verkligen vill lyckas. Om du inte vågar att fråga läraren framför dom andra eleverna så skriv ett mail till dom.
Tips för bättre betyg: Ha ni ett grupparbete där ni får välja grupper själva, välj då att jobba med personer som vill samma väg som du när det gäller betyget istället för att vara med dom roligaste som mest sitter och slappar. Jag menar absolut inte att du ska välja dom smartaste utan dom som vill satsa lika mycket som dig.

Peppa och belöna dig själv!

Utan självkänsla kommer man ingen vart i livet, varken i skolan, jobbet eller i ''privatlivet''. Det är viktigt att du peppar dig själv och att du tar emot pepp från andra. Ta en sida i ditt skrivblock eller almanacka och skriv vad du och andra tycker är bra med just dig. Jag brukar också skriva vad som jag har lyckas med eller som har varit positivt varje dag. På så sätt blir du positivare och kan plugga bättre. Om du har lyckas extra bra med något, till exempel med ett prov, så belöna dig själv. Belöningarna behöver inte vara värsta grejerna som är as dyra men någonting.  Till exempel:
  • Din favorit glass eller godis
  • En hemma SPA kväll med dina tjejkompisar
  • En pluggfri kväll
  • Umgås med vänner
Skapa världens bästa Spotyfylista!

Musik är nästan allas tonåringars bästa vän i skolan. På med hörlurarna, sätt på as bra musik, lös mattetalet och ignorera skolmiljön totalt. Gör en lista på Spotyfy med alla dina favoritlåtar. I år kommer min lista bestå av massa konfa låtar så jag kan sitta i skolan och tänka tillbaks på den bästa tiden i mitt liv och bli glad.

Mattelektion jaaaaao!




2 kommentarer: