onsdag 22 augusti 2012

Gymnasieguiden.se

Nu börjar vägen mot mitt svåraste val i mitt liv hittills - mitt gymnasieval. Vet att det är lite tidigt men jag som är lite ''annorlunda'' måste alltid ligga steget före. Eftersom att jag vill gå på ett ''vanligt'' gymnasium så måste jag bland annat kolla om skolan är anpassad med hiss och sånt eller om dom är villiga att anpassa. Skolorna som jag har tänkt på är Tibble och Åva. Enligt mina kompisar så trivs dom jättebra där. Men det är inte skolorna som är det svåraste valen utan vilken linje som jag ska gå. Jag har alltid velat gå Barn och fritid ända sen jag gick i sjuan och är fortfarande helt inne på det. Jag verkligen vill jobba med människor, skulle aldrig tänka mig att jobba med programmering som pappa vill och eftersom jag är så envis så kan ingen stoppa mig. Vilket yrke jag vill ha är oklart än. Jag kanske jobbar inom socialtjänsten, som advokat, psykolog eller lågstadielärare som jag i nuläget vill. Det enda som jag vet hundra procent är att jag vill jobba med människor. Dock så sa pappa idag att BF inte har högskolebehörighet. Och jag vill verkligen utbilda mig vidare. Jessica sa att hon tror att man kan få högskolebehörighet om man läser svenska C, engelska C och matte C så jag hoppas att det stämmer. På måndag ska jag iallafall till SYV och prata med henne. Jag borde inte vara så här orolig för att inte komma in på någon linje men direkt när jag kom in på biologin idag så ökade pressen och stressen för att lyckas med hundra procent. Jag kan vara ärlig med att jag har jättebra självkänsla i vanliga fall när det gäller mitt handikapp och sånt men i skolan så har jag världens sämsta.

Min hjärna just nu:
Gymnasium...? ;S

 

7 kommentarer:

  1. Oj, vad pinsamt. Jag menade självklart funktionshinder. Är alldeles för inne i '' The Mentalist '' programmet medan jag bloggar. Ursäkta mig så mycket!

    SvaraRadera
  2. Jag låste bara matte B i gymnasiet, och jag har gått på högskolan. Beror nog mycket på vad man vill studera på högskolan :)

    tack för en fin blogg!

    SvaraRadera
  3. Kolla upp alternativen på skolorna! Själv lyckades jag hitta en estetisk linje som ger mig högskolebehörighet. Tror det handlar om att bf är ett yrkesprogram på många skolor och då är man ju färdigutbildad efter gymnasiet. Själv har jag bara matte b, engelska b och svenska b i min programkurs men har valt till svenska c som i-val! Annars vet jag att betenedevetenenskap är en populär linje där du får psykologi osv. :)

    Du är grym! Jag beundrar dig till tusen tjejen!

    SvaraRadera
  4. Hej! Vilken härlig blogg du har!
    Om jag förstått det rätt med det "nya gymnasieskolan" (tog själv studenten nyss så gick i den "gamla", men min syrra är 95;a så hon går i nya) Så kan man själv bestämma om man vill gå en yrkesförberdande utbildning eller en högskoleförberedande utbildning. Den möjligheten ges i alla fall i de flesta skolor tror jag. Annars ser nog skolan till att ordna det. Barn och fritid är ju en bra utbildning att gå om man vill bli polis eller liknande utbidlningar som arbete inom socialamyndigheter och barn och omsorg. Sen tror jag att alla utbildingar som har samhälls liknande program är högskoleförberedande. För mig var det inte svårt att komma in på gymnasiet och jag hade inte några höjdar beytg, jag hade visserligen inget IG hade väl medel bra betyg. Men gick en populär linje på en populär skola i sthlms området så om jag kom in, kommer du nog också in. Sen måste väl alla skolor vara handikappanpassade? Lycka till!! Hoppas du kommer in på det du vill!

    SvaraRadera
  5. Man får ju alltid välja inviduellt val, och då kan du välja såna kurser som är högskolebehörighet på, så kör på BF om det är det du vill göra! Puss

    SvaraRadera
  6. Jag rekommenderar verkligen Barn och Fritid på Åva för jag går själv där. Jag tycker att lärarna är bra och ämnena vi läser är intressanta och roliga. På skolan har vi hiss och handikapps anpassade toaletter. Barn och Fritid är inte högskoleförberedande men man kan läsa till svenska,matte och engelska så man får högskolebehörighet. Jag tycker absolut att du ska komma hit när vi har öppet hus!
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Jag gick BF inne i stan, pluggar nu till socionom på stockholms universitet. Du får visst högskolebehörighet, men det är olika behörigheter till olika program du vill söka på högskolan. Det skiljer exempelvis väldigt mycket på att söka in till jurist mot socionom. Det bästa att läsa för att få sån bred möjlighet som möjligt att söka det du vill är att läsa naturvetenskapliga linjen på gymnasiet. Om du däremot redan vet vad du vill bli så kan du kolla upp exakt vad som krävs för att söka till det programmet, exempelvis så krävdes samhällskunskap a, svenska, engelska och matte b för socionom. För jurist krävs (ungefär) kemi, fysik B, naturkunskap (?). Osv. Hoppas du får en bra SYO som har koll på läget!

    SvaraRadera