torsdag 12 juli 2012

Teacup chihuahua!



Jag har hittat min framtida cutiepie. Visst är den sööööööt? Har ju nästan bestämt att jag ska skaffa en hund så fort jag har egen bostad och fast ekonomi. Hade dock inte bestämt mig för vilken ras, det stod mellan Golden, Mopps och Chihuahua. Men sen visade en av mina assistenter den här rasen som kallas för Teacup Chihuahua och jag blev helt kär i dom. Hundarna är alltså inte större en en tekopp! Aww, jag dör. Älskar speciellt den på den största bilden här nedanför. Det är något med fläckiga hundar som får mig att smälta.

Jag ska alltså skaffa mig en Teacup Chihuahua inom dom här närmsta tio åren. Känns fantasiakt att jag snart kan söka jobb och spara till en lten hund som jag har drömt om att ha sen jag visste vad hund var.  Cihuahuan ska heta iallfall heta Cutie, passar både en kille och en tjej och är dessutom sött. Pinkie och Cutie, låter rätt bra visst? Och ja, jag kommer att ha henne/ honom i en väska. Dock kommer jag inte klä på den kläder. Eller kanske på typ jul, nyår och sånt men annars ska den få vara så söt som den är av sig själv. 




5 kommentarer:

  1. Man har inte sina hundar i väskor eller med kläder. Jag anser att det är djurplågeri... :( Hoppas du iaf har det bra på konfan puss Eli

    SvaraRadera
  2. Jag är ledsen att säga det här men ja, det säljs väldigt många "teacup chihuahua" men inom chihuahuaklubbar och sånt är dom egentligen inte accepterade.

    Ofta kan ju små chihuahuor födas mindre än andra i en kull, då blir dom lite mindre än en normal, men finns aldrig garanti att dom blir så liten att man har dom i en kopp eller liknande..

    Det som är hemskt är dom som avlar på så små djur som möjigt.

    Dessa små Teacups får inte plats med sina organ inuti kroppen på ett korrekt sätt, ofta har dom vattenskalle (uppsvälld) och ögonen står ut rejält sen, och hjärtat pumpar inte runt som det ska, organen funkar inte för kroppen är för liten.

    Dom blir sällan gamla heller.

    Egentligen ska man inte stödja dessa som säljer sk Teacups, för det är bara ett sätt för dom att tjäna pengar på mindre djur.

    Tikarna kan inte föda normalt då dom själva är för små, så kejsarsnitt varje gång.

    Det finns många på t.ex Blocket som säljer "teacups", men jag tycker du ska satsa på en normal chihuahua från en riktig uppfödare.
    En frisk och fin och lever länge och blir din kompis i kanske 16 år istället för 2-4 år..

    Det är alltid olika såklart, men ofta mår dom inte bra..
    tyvärr är det så.

    Jag har en chihuahuapojke som är 8 mån nu, från en registrerad kennel.
    Han är normal och proportionerlig i kroppen.

    Väger ca 2 kg, chihuahuan är så liten som den är redan, så man ska inte sträva efter att avla fram så små djur som möjligt som inte kan föda själv och knappt leva normalt inuti kroppen.

    En teacup kan väga 600-900gram som vuxen. En normal växer 1,2-3kg.
    Så du kan få en normal som väger lite mer.. ofta väger dom runt 2kg kanske, lite olika.
    Men dom är verkligen små ändå.

    Hoppas du förstår.
    Du får absolut göra som du vill, jag ville bara informera dig om hur det ligger till.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Däremot tycker jag inte det är djurplågeri, min hund vänjde sig rätt bra vid kylan i vinter och jag fjantar inte och daltar med honom utan han kan gå utan tröja/täcken och dylikt, men han frös ju rejält, dom gör ju det tyvärr.. och vid 25 minus är det inte så skojigt.

    Så jag hade täcken och tröjor till honom, men sommartid har man ju ingenting, det finns ingen anledning liksom då..

    Väska har jag inte, bär inte runt honom, vi går ca 5km per dag, han springer och motionerar och ska behandlas som vilken hundras som helst..

    Men han har transportbur då vi åker bil.. :)

    SvaraRadera
  4. Varför just en teacup?! tycker oxå att det e sjukt, håller med ovanstående helt!! har sj en liten chihuahua tik.. hon tillhör väl en av dom minsta av dom "normala" väger 2 kg och är helt perfekt som hon är!! kläder behövs för min skakar ihjäl.. o det gjorde hon redan på hösten.. e en liten höst valp så tyvärr e det detta hon blir van vid!! och väska rekommenderar jag ibörja.. dom orkar inte gå en massa, och för att slippa bli helt skitig och väskan håller borta vinden så tycker jag att det e en utmärkt idea!! men hon är 4 månader nu och nu använder jag inte den mer.. det är en hund du köper, inte någon liten barbie docka!! motion och gränser behöver alla hundar!! :)

    SvaraRadera
  5. Varför just en teacup?! tycker oxå att det e sjukt, håller med ovanstående helt!! har sj en liten chihuahua tik.. hon tillhör väl en av dom minsta av dom "normala" väger 2 kg och är helt perfekt som hon är!! kläder behövs för min skakar ihjäl.. o det gjorde hon redan på hösten.. e en liten höst valp så tyvärr e det detta hon blir van vid!! och väska rekommenderar jag ibörja.. dom orkar inte gå en massa, och för att slippa bli helt skitig och väskan håller borta vinden så tycker jag att det e en utmärkt idea!! men hon är 4 månader nu och nu använder jag inte den mer.. det är en hund du köper, inte någon liten barbie docka!! motion och gränser behöver alla hundar!! :)

    SvaraRadera