söndag 6 maj 2012

Gymnasieval 2013?

Jag som har ett fysiskt handikapp måste börja med allt i förväg så nu väntar mitt livs svåraste beslut hittills, nämligen mitt gymnasieval. Jag måste tex. tänka på vad jag kan jobba med i framtiden. Vad jag kan göra så mycket som möjligt utan assistentens hjälp. Jag har ju sagt förut att jag vill gå Barn och fritid och sen utbilda mig vidare till lågstadielärare men om jag tänker efter skulle det tyvärr bli svårt för mig att bli anställd eftersom att dom kanske inte litar på att jag ger baren den undervisning som dom behöver och ska få. Men har tänkt att bli hemskollärare som mailar uppgifter till elever som är på sjukhus eller som har andra hinder för att gå i en vanlig skola, men är väldigt osäker.

Jag har också funderat på Estetiska linjen med inriktningen Bild och formgivning för att som ni vet så älskar jag bild. Men jag tror att den blir svår eftersom att det är nog är dom praktiska delarna som är mest betygsättande, och det blir ju svårt för mig. Jag kan rita på datorn och har högsta betyget i bild. Men det är ju också form som man ska göra så det blir nog svårt för mig att få höga betyg på just den linjen. Och så är ju frågan vad man kan bli efter den linjen. Dom flesta linjerna är ju riktade till några yrken men inte Estetiska, vad jag vet i alla fall.


Att jobba som journalist är ett yrke som jag också funderar på men är inte säker på vilken linje man ska ta då. Någon som vet? Och så har jag tänkt på psykolog fast på tex. Bis mailjen. Aaaah, vad svårt det är!

Jag måste också se på skolorna. Vilka som är anpassade eller som är villiga att anpassa osv. Min mentor sa att jag måste börja att kolla redan nu ungefär ett år före mitt val ska in, och jag förstår varför. Mycket måste kollas upp och fixas. Just nu är jag fett förvirrad.

2 kommentarer:

  1. Micke din favorit syssling =D6 maj 2012 kl. 21:34

    Nattis, om du vill bli journalist finns det en linje som heter Journalistik eller någonting sådant. Det fanns det när jag gick iaf! Fråga din SYO!

    SvaraRadera
  2. Hej! Snubblade in här av en slump. Jag håller med Micke här ovan, prata med din studie- och yrkesvägledare, hon/han borde kunna ge bra råd.

    Jag vet ju inte hur gravt rörelsehinder du har men jag har spontant svårt att se varför du inte skulle kunna jobba som lärare. Visst finns det fördomar, men om du har tagit dig igenom gymnasiet och sedan lärarutbildningen på universitetet (med praktik), fått lärarlegitimation och allt så är du ju uppenbarligen "bra nog". Jag tror rent av att många skolor skulle kunna se det som en tillgång att ha en lärare som vid en första anblick inte verkar vara som alla andra – men som sedan visar sig vara rätt vanlig och dessutom sjukt skärpt;-)

    Angående estetiska linjen: är du säker på att det finns moment som du inte skulle klara, eller tror du bara? Ring upp några skolor som har den utbildningen och fråga ifall du skulle kunna fullfölja den. Yrken jag kan tänka mig efter det programmet (kan kräva vidareutbildning, men det gör trots allt de flesta yrken nu för tiden): Art Director, originalare eller tidningsformgivare (de jobbar med formgivning av exempelvis annonser, broschyrer, tidningar, böcker etc), sådana jobb utförs för det mesta i datorn. Ett annat alternativ skulle kunna vara illustratör, även där kan du jobba via datorn, illustrationern kan vara allt från diagram och andra "grafiska detaljer" till rena illustrationer (tänk på allt som finns i exempelvis en tidning som inte är text eller foto).

    Angående att jobba som journalist så kan det kanske vara bra med ett relativt brett och allmänt program, men gärna med medieinriktning. Sen får du förstås gå journalisthögskolan eller liknande.

    Angående skola så finns ju till exempel http://www.rg.nu/skh/index.htm Du kan vara inskriven hos dem men ändå gå vilket program du vill, på vilken kommunal gymnasieskola du vill i Stockholms stad. Fördelen med att vara inskriven på RG/RH är att du får tillgång till alla deras resurser, vilket du kanske har nytta av med tanke på ditt handikapp. (Det finns motsvarande på ett par platser till i landet, men om jag har förstått saken rätt så bor du i Stockholm?)
    Det kanske kan vara steg ett? Ring studievägledaren på RG/RH och prata – hon lär ju ha bra erfarenhet och kunskap om vilka yrken som är realistiska att satsa på om man är svårt rörelsehindrad.

    Ett sista tips:, här kan du läsa om olika yrken och vilka utbildningar o.s.v. som kan leda till dem: http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid.html

    Lycka till!
    /EM

    SvaraRadera